Game : Words with friends

Game : Words with friends



Status = Free / online

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.zynga.wwf2.free&hl=en


Permainan ini saya 'download' di henpon saya. Bole dikatakan setiap hari saya akan menatap permainan ini. Permainan tak jauh beza pun dengan permainan SAHIBBA kalau kawan-kawan tahu sewaktu zaman persekolahan dulu. Kenapa saya suka permainan ini kerana saya ingin menambahkan tahap penguasaan bahasa inggeris saya dan mempelajari perkataan-perkataan baru atau perkataan yang belum biasa saya gunakan. Di dalam aplikasi permainan ini, disediakan ruangan penjelasan / kamus bagi setiap perkataan yang kita atau rakan kita mainkan di kotak-kotak yang disediakan seperti gambar di atas.
Apakah DL,TL,DW,TW? DL (Double Letter),TL (Triple Letter), DW (Double Word) dan TW (Triple Word). So..bila kita letakkan perkataan kita pada salah satu kotak di atasnya maka huruf dari perkataan kita tadi akan dikira mengikut huruf yang diberikan nilainya. Seperti contoh perkataan HI huruf H (nilainya 3) diletakkan di kotak TL = maka nilainya akan digandakan tiga kali di tambah dengan huruf-huruf selepas H, iaitu I (nilainya 1). Total semua bagi perkatan HI adalah = 3+3+3+1 berjumlah = 10

Selain dari dapat menambah pemahaman kepada bahasa inggeris, saya dapat juga berinteraksi atau berkenalan dengan rakan permainan kita. Namun permainan ini dapat dimainkan 1 lawan 1 dalam satu masa. Kita juga boleh bermainan sebanyak mana perlawanan dengan rakan baru atau perlawanan dengan bukan manusia secara 
offline'.

Kita dapat juga bermain dengan kawan-kawan kita sendiri dari Facebook, kawan baru yang kita taipkan namanya (apps akan carikan ) dan kawan secara pilihan rawak.
Terdapat bahasa-bahasa antarabangsa yang diboleh kan untuk bermain. Bahasa inggeris (UK dan US).
Cuma agak mengecewakan kerana kadang-kala untuk bahasa US, apps tidak dapat terjemahkan perkataan-perkataan tertentu yang kita mainkan dalam permainan.

Selamat mencuba bagi mereka yang suka permainan yang santai + berfikir :)



0 comments: