Info : Radio SURIAFM.COM.MY

Info : Radio SURIAFM.COM.MY

Rileks..santai..cool

Siaran dari radio ini merupakan salah satu dari puluhan radio yang bersiaran di Malaysia dan yang saya gemari selain siaran Radio Sinar.fm dan Klasik.fm. Hahaha tapi saya alhamdulillah belum tahap umur klasik ya!

Apa yang saya suka dari radio ini ? Dulu, sebelum suka dengan radio ini, saya peminat kepada radio Sinar.fm. Saya tertarik kepada trio otai iaitu Salih Yaacob, Raja Azura & Krill.

Saya sukakan trio ini kerana celoteh mereka yang tak terlalu 'skema' dan menggunakan loghat-loghat dalam negeri malaysia ni membuatkan saya ketawa atau tersenyum sendiri walau dimana jua saya mendengarnya. Selain dari topik perbualan mereka yang terkini dan celoteh yang suka mengusik sesama mereka mahupun terhadap pemanggil / pendengar radio saya rasa ramai yang menggemari mereka terutamanya pendengar di kalangan umur 30an dan ke atas.

Berbalik kepada radio Suria FM, saya terbaca dan terlihat logonya di media sosial Facebook oleh sepupu saya yang sangat sukakan radio ini. Di situlah saya kenal apa itu Suria FM dan terus 'streaming online' siarannya. Ternyata 'best' juga radio ni.. sesuai dengan lagu-lagu yang di siarkan sekitar lagu-lagu di tahun 90-an. Itu yang pasti. Kerana di tahun itu,adalah zaman saya membesar. Maka lagu-lagu yang disiarkan mampu untuk membuatkan saya tertarik dengan radio ini. 
Tetapi bukan setakat lagu di tahun itu sahaja,ada juga lagu-lagu terkini dan popular.

Kekuatan pada radio Suria FM adalah celoteh di pagi hari iaitu Penyampai Radio Adibah Nor bersama Baki Zainal. Mula-mula saya ingatkan Baki Zainal ni seorang berbangsa Cina sebelum ketahui namanya. Tetapi lihat saja pada wajahnya memang tak seperti orang melayu...huhuhu..
Adibah Nor juga seorang penyanyi yang hebat dan celotehnya yang segar, manja dan kadang-kala boleh bertukar suara keanak-anakkan....so cute... Mula-mula memang tak percaya suara budak tu rupanya suara Adibah Nor...ehhehehe

Sekarang ni sudah banyak radio yang mana siarannya kita boleh dengar secara online / atas talian. Radio Suria.FM pun kita boleh dengar online menggunakan PC, laptop atau telefon pintar korang yang boleh akses kepada internet. Para penyampai radio ini semuanya kiranya muda atau tahap belia la umurnya. Maka sesuai benar konsep yang diketengahkan oleh penganjur/pemilik/CEO radio Suria.FM ni lah,senang cakap...hahaha. Radio ini juga ada cawangan di Malaysia Timur dan disampaikan oleh Farish dan Lotter (bekas pelajar Akademi Fantasia). Farish pun antara selebriti yang pernah menjadi pengacara dalam beberapa rancangan di Astro juga berlakon untuk drama-drama suatu ketika dulu.
Radio ni ada banyak program nyer...kalau untuk Program di hari-hari biasa dari hari Isnin-Jumaat tu ada 9 jenis manakala program untuk Hujung Minggu pun sama juga ada 9 program.
Nak dengar ucapan cinta,nak tujukan lagu buat seseorang,lagu-lagu dari indonesia, lagu-lagu pilihan, lagu-lagu genre rock..dan macam-macam lagilah.....Macam-macam ado..

Ohh ya..selain itu, dari website radio ini, ada banyak info yang menarik antaranya tentang penyampai, ada pertandingan yang boleh kita sertai, info untuk komuniti, gossip artis,info hiburan dalam dan luar negara.
Nak tahu macamana nombor frekuensi bagi Suria.FM ni, senang jer tengok kat  gambar bawah ni atau kalau tak jelas..p je kat website depa..
http://www.suriafm.com.my/frekuensi/



Selamat mendengar :)




0 comments: